Obecnie najpopularniejsze drużyny zmieniają swoje koszuli co sezon. Jednak początki rywalizacji na boisku wyglądały zupełnie inaczej. Stroje piłkarskie nie tylko nie miały nadruków, o których jeszcze 50 lat temu można było pomarzyć, nie mówiąc o jeszcze dawniejszych czasach, a często piłkarze w tej samej drużynie nie posiadali nawet tych samych koszulek. Przedstawiamy krótką historię koszulek piłkarskich.
Jak wyglądały komplety piłkarskie ponad 100 lat temu?
Początkowo komplety sportowe w ogóle nie przypominały ich obecnej wersji. W XIX wieku, gdy nie było dużej możliwości na zdobycie podobnej odzieży dla całego zespołu, sportowcy nie posiadali osobnych strojów dla swoich zawodników. By się odróżnić od rywali używali specjalnych szarf lub czapek. Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem piłkarze zaczęli wyposażać się w koszulki. Pierwsze z nich miały długie rękawy i były dosyć ciężkie, gdyż często posiadały włókna wełny. Popularne stały się koszulki zapinane na guziki z dużym charakterystycznym kołnierzem. Zdarzały się również koszule ze sznurowanymi dekoltami.
Pierwsze znakowanie koszulek
Pierwsze koszulki piłkarskie posiadały jednolity kolor lub ewentualnie poziome pasy. Nie można było mówić o jakimkolwiek znakowaniu. Jednak z biegiem czasu pojawiały się pierwsze profesjonalne koszulki. Nie były to oczywiście od razu stroje piłkarskie z nadrukiem, jednak już w pierwszej połowie XX w. mogliśmy zobaczyć piłkarzy z doszytymi na koszulkach charakterystycznymi elementami dla swojej drużyny np. sportowcy grający w Wiśle Kraków mieli naszyte białe gwiazdy na lewej piersi. Niektóre elementy były haftowane natomiast inne doszywane m.in. plakietki z herbami.
Do lat 30 XX wieku sporadycznie można było zobaczyć zawodników z poszczególnymi numerami. Do tej pory nie stawiano na indywidualność zawodników, a jedynie na samą rozpoznawalność drużyny. Gdy numery stały się obowiązkowym elementem koszulek, początkowo były przypisywane do konkretnej pozycji.
Ewolucja nadruków i produkcji koszulek na światową skalę
Można powiedzieć, że obecnie koszulki piłkarskie to nie tylko sposób na wyróżnienie się danej drużyny, ale i dobrze rozwijający się biznes, na którym zarabiają zarówno drużyny, jak i sponsorzy. Wraz z rozwojem technologii i rosnącą popularnością piłki nożnej ok. lat 70 XX w. zaczęto umieszczać na koszulkach pierwsze reklamy. Zaczęły pojawiać się również bardziej szczegółowe znakowania – nazwy zespołów czy nazwiska graczy.
Obecnie popularne drużyny regularnie zmieniają swoje stroje, a na koszulkach pojawiają się różnorodne nadruki i motywy kolorystyczne. Rozwinięte techniki znakowania pozwalają na tworzenie rozmaitych wzorów, które wyróżniają daną drużynę na arenie międzynarodowej. Co więcej, kibice mogą zakupić repliki koszulek noszonych przez ich ulubionych piłkarzy oraz można stworzyć własne elementy odzieży sportowej z personalizowanymi elementami. Wśród młodszych sportowców popularne stały się koszulki ulubionego zespołu z ich własnym nazwiskiem lub ksywką. Fasony strojów piłkarskich zmieniają się wraz z modą. W latach 90 XX w. popularne były szerokie wzory z kołnierzami, które wcześniej były noszone w XIX wieku, natomiast obecnie drużyny najczęściej sięgają po dopasowane i idealnie wykrojone koszulki.
Warto również wspomnieć, że coraz częściej piłkarze wspierają różne akcje społeczne nosząc koszulki im dedykowane. Co więcej, możemy spotkać stroje uzyskane dzięki recyklingowi plastikowych butelek, które dają wspierają ruchy ekologiczne.